Han er den viktigste bidragsyteren til utviklingen av spektakulære konserter. Tirsdag 4. oktober starter Jean-Michel Jarre sin nye Europa-turné «Electronica» i England.
De fleste forbinder nok den franske artisten med albumet «Oxygene» og gigantiske utendørskonserter med skyskrapere som kulisser. Men mye er skjedd siden de analoge synthesizerne på 1970-tallet og fyrverkeriet i Houston for 30 år siden.
Når Jarre legger ut på turné denne høsten, er det i en helt annen skala og format enn på 80-tallet. Fredag 28. oktober spiller han i Oslo Spektrum, noe han har gjort fire ganger før. Det Jarre kommer til å gi oss nå er en forestilling der ny og gammel elektronisk musikk kombineres med nytenkende lys- og scenedesign. I sommer var Jarre på en kort festival-turné, og YouTube-klippene filmet av publikum lover godt for høstens konserter.
Jarre ble berømt for sine enorme friluftskonserter som sprengte alle grenser for hva en konsert hadde vært. Han spilte ved skyskraperne i Houston, lyste opp Themsen og de omkringliggende, historiske industribygg og pyramidene i Egypt. Jarre blandet ny teknologi med maleri, grafikk og arkitektur, akustisk musikk med moderne, elektronisk musikk. Det samlede uttrykket gjenspeilte en helhetlig tankegang som var banebrytende.
Spektakulært tilbakeblikk
De siste årene har Jarre eksperimentert innen mer konvensjonelle rammer, og har flere ganger sagt at han ikke lenger kommer til å sette opp storkonserter som tidligere.
Som en oppvarming til høstens turné anbefaler jeg disse fem konsertøyeblikkene:
«Rendez-vous 4», skyskraperne i Houston, 5. april 1986:
Gigantkonserten som gjorde Jarre berømt.
«The Overture»/«Equinoxe 4», konsertturneen i Kina, oktober 1981:
Første vestlige popartist i Kina.
«Industrial Revolution Overture», Docklands i London, 8. og 9. oktober 1988:
Konserter med sterk symbolverdi mot slutten av den kalde krigen.
«Calypso 2», skyskraperbydelen La Defense i Paris, 14. juli 1990:
Elektronisk musikk inn mot 90-tallet og verdens økologi på skyskraperne.
«Ethnicolor», sentrum av Lyon, 5. oktober 1986:
Banebrytende sampling møter orkester og kor, Jarre lyser opp sin hjemby for Pave Johannes Paul II for å sette søkelys på menneskerettigheter.