FRA ARKIVET: Ulven Rypdal vender hjem

 

Norgespremiere. Terje Rypdal har skrevet ny musikk om tegneseriefiguren Per Ulv. Turnépremieren er i Bærum Kulturhus.

– Jeg har ikke noe i mot å åpne i Bærum, jeg er litt Stabekk-gutt ennå, sier komponist og gitarist Terje Rypdal.

For ett år siden henvendte Rikskonsertene seg til Terje Rypdal om han kunne skrive ny musikk for en turné. Det nye verket «Per Ulv Goes Electric» er en hyllest til skaperen av tegneserieulven Wile E Coyote, som på norsk heter Per Ulv. Norgespremieren ville Rypdal ha i Bærum Kulturhus, et steinkast fra sine barndomstrakter på Stabekk. Publikum får nå en elektrisk Rypdal med et syvmannsband i ryggen.

– Jeg spiller ikke gitar, jeg spiller elektrisk gitar, konstaterer Rypdal.

Startet under Tysklandsturné

50 år etter at Terje Rypdal og Knut Mikalsen startet shadowsbandet The Vanguards i Bærum, spiller en av stilskaperne innen nyere jazz i Bærum Kulturhus førstkommende mandag. Da Rypdal var åtte år, flyttet han og familien fra Oslo til Stabekk. Han meldte seg på gitarkurs på Gjettum. Knut Mikalsen fra Hosle var gitarlærer. Da det ikke var så mange på gitarkurset, fikk Mikalsen en idé.

– Knut sier: «Kan vi ikke starte et shadowsband?», minnes Rypdal. The Vanguards var sterkt inspirert av Cliff Richards og The Shadows, og fikk stor oppmerksomhet med «Mot ukjent sted» og «Lykkeveien».

Utover 1970-tallet spilte Rypdal med flere av de ledende jazzmusikere nasjonalt og internasjonalt. Fascinasjonen for Per Ulv oppsto under en hektisk turné i Tyskland. Trommis Jon Christensen og Rypdal kjøpte inn alle filmene med Per Ulv de kunne komme over for å ha noe å gjøre mellom konsertene. De dannet også den norske Per Ulv-fanklubben, som kun har to medlemmer. President Rypdal og sekretær Christensen.

– Jon Christensen og jeg startet det som skulle være en eksklusiv klubb. Vi har aldri noe årsmøte. Mange har fortvilet prøvd å bli medlem, humrer Rypdal.

Per Ulv er ørkenulven som utrettelig jakter på stankelbenfuglen Bippe (The Roadrunner). Chuck Jones skapte tegneseriefiguren i 1948. Per Ulv har vært en rød tråd i Rypdals musikk siden låten «Per Ulv» i 1977.

– Jeg har sett på det som finnes av Per Ulv-filmer, det finnes ikke noe morsommere. Han gir ikke opp og kommer aldri helt frem til det som skjer. Det er en fin knagg å henge musikken på. Da er det lett å sette fantasien i gang, forklarer Rypdal.

Polsk avantgarde

Etter shadowsmusikk i The Vanguards fikk Rypdal øynene opp for Jimi Hendrix, spilte i rocketrioen Dream og møtte Jan Garbarek og Jon Christensen. Men noe skjedde med unge Rypdal da Miles Davis ga ut fusionjazz-platen «Bitches Brew» i 1970.

– Miles Davis påvirket min innstilling til hvordan jeg skal lage musikk. Da «Bitches Brew» kom, skjønte jeg at dette var musikk som jeg kunne mestre. Jeg fikk aldri anledning til å lære meg bebop. Miles var inne i en vanvittig kreativ periode, forklarer Rypdal.

– Hvordan komponerer du musikk?

– Jeg jobber etter et manus som forandrer seg gradvis. Jeg vet hvor jeg vil frem. I motsetning til Penderecki som skriver midten først, begynner jeg med en god idé.

Det nye verket åpner med en sats inspirert av den polske avantgardekomponisten Krzysztof Penderecki. Midtveis trekker Rypdal tråden tilbake til tiden med Garbarek. Og trommeslager Paolo Vinaccia forbereder en soloavdeling.

Til tross for et sterkt elektrisk lydbilde, har Rypdal også skrevet en akustisk bratsjsats for Ola Kvernberg.

– Det blir ikke Garden-mesterskap i wah-wah-pedal, understreker Terje Rypdal.

KOMPLETT KONSERT FRA 2011:

TRE KJAPPE:

– Ditt magiske øyeblikk som komponist?

– Det var da jeg bestemte meg for å bli komponist. Jeg holdt på å bli kastet ut av Colosseum kino i Oslo fordi jeg ville se rulleteksten over hvem som hadde skrevet musikken. Det var György Sándor Ligeti som hadde skrevet den kormusikken jeg ville ha navnet på.

– Din største plate?

– «Rarum»-samlingen, det er en samling jeg har tatt ut selv.

– Din favorittgitar?

– Fender stratocaster. Ingen tvil.

TERJE RYPDAL:

  • Født 1947, Oslo.
  • Bosted: Tresfjord.
  • Bodde på Stabekk 1955–1978.
  • Utgitt over 20 album på det tyske selskapet ECM.
  • Skrevet seks symfonier og flere bestillingsverk for norske jazzfestivaler, deriblant «Vossabrygg» (2006) som er en hyllest til Miles Davis-platen «Bitches Brew».
  • 1961: Startet shadowsbandet The Vanguards sammen med Knut Mikalsen i Bærum.
  • 1967-1969: Bandet Dream, med blant andre Jon Christensen og Jan Garbarek.
  • 1969-1972: I Jan Garbareks kvartett.
  • 1971: Første soloplate på ECM, «Terje Rypdal».
  • 1977: Begynte samarbeidet med Palle Mikkelborg. Ga ut albumet «Waves» (med låten «Per Ulv»).
  • The Roadrunners: Palle Mikkelborg (trompet), Ståle Storløkken (keyboards), Ola Kvernberg (el-fele), Svante Henryson (el-cello), Ole Morten Vågan (bass), Olav Dale (kontrabassklarinett, altfløyte) og Paolo Vinaccia (trommer).

Artikkelen ble publisert i Budstikka mandag 8. april 2011. En kort nettversjon av saken kan du lese her. I august intervjuet jeg Rypdal på nytt. Nettversjonen finner du her.

MINE KONSERTER:

Rockefeller 2011

Henie-Onstad Kunstsenter 2011

Nasjonal Jazzscene 2012

Rockefeller 2013

Nasjonal Jazzscene 2014

martin.aasen.wright@gmail.com

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s